Už od malička vás vychovávali, abyste se ostatním snažili vyhovět, byli jste laskaví, obětaví? Tyto vlastnosti jsou bezesporu fajn, nic se však nesmí přehánět. Protože v běžném životě platí i trochu jiná pravidla. Nechcete na svoji dobrotu doplácet? Pak čtěte dál.

Přestože hovoříme o syndromu hodné holky, mohou se s tímto problémem potýkat i muži. Jde o syndrom odkazující na to, že se lidé snaží obětovat pro druhé, obvykle na vlastní úkor. Toto chování často souvisí se zkušenostmi z dětství.

Zdroj: Youtube

Jak poznáte, že trpíte syndromem hodné holky?

Syndrom hodné holky můžete poznat hned podle několika příznaků. Mezi nimi například:

  • nutkání zavděčit se všem ve svém okolí, být neustále milí a příjemní,
  • strach říkat vlastní názor, ale také strach říkat „ne“,
  • nedostatečné hranice v jakýchkoliv vztazích,
  • souhlas s názory, s nimiž nesouzníte, ze strachu z odmítnutí,
  • pocit viny ve chvílích, kdy se snažíte dát sebe na první místo,
  • snaha vyhovět všem lidem ve všech ohledech.

Pokud se vás týkají výše uvedené příznaky, měli byste se snažit se sebou pracovat. Osoby chovající se podle výše uvedeného vzorce jsou vyčerpané, vystresované a nemají dostatek sebeúcty. Syndrom hodné holky ovlivňuje nejen nás samotné, ale také vztahy k ostatním lidem. Je běžné, že lidé trpící tímto syndromem více dávají, než přijímají.

Lidé postupně zanedbávají své vlastní potřeby, snaží se předcházet potřebám ostatních. Protože se ale neumí zavděčit všem, mají pocit nedoceněnosti a frustrace. Běžné je i udržování toxických (nezdravých) vztahů.

Je možné syndrom hodné holky „vyléčit“?

Abyste se syndromu hodné holky mohli zbavit, musíte postupovat takto:

  • Pochopte, že nemáte šanci zavděčit se všem.
  • Uvědomte si, že vaše potřeby jsou pro vás prioritou.
  • Začněte respektovat svoje hranice.
  • Naučte se říkat „ne“.
  • Pracujte na své sebeúctě i na svém sebevědomí.

Jako u všech problémů je nejdůležitější si ten svůj umět nejprve přiznat. Pochopte, že vaše zdánlivě bezchybné jednání vám pomalu ničí život a je zdrojem spousty vašich problémů. Přestaňte se stresovat, že vám ostatní nevěnují tolik péče jako vy jim, nejprve se starejte sami o sebe.

Nikdo se o vás totiž nepostará tak, jako to dokážete vy sami. Snažte se najít rovnováhu mezi dáváním a přijímáním. Buďte lidmi, kteří znají svoji hodnotu a mají správnou míru sebelásky. Vaše vztahy budou zdravější.

Zdroj: skemman.is, health.clevelandclinic.org, psychologytoday.com

Související články