Beta-karoten je žluto(oranžovo)červené barvivo ze skupiny karotenoidů. Obsahuje ho spousta zeleniny a ovoce, včetně mrkve, paprik, dýně, rajčat, ale i meruněk či broskví a jiných. Ale dá se přijímat také ve formě doplňků stravy. Proč byste beta-karoten měli užívat v hojném množství právě v létě?

Jak poznat, že máte na kůži něco, co nemusí být úplně v pořádku? Tady máte návod:

Zdroj: Youtube

Beta-karoten a zdravé opalování

Traduje se, že než vylezete na sluníčko za účelem opalování, měli byste aspoň měsíc předem baštit beta-karoten v jídle nebo ho užívat ve formě doplňků stravy. Ale vždycky je lepší začít pozdě než vůbec, protože beta-karoten přispívá ke zdraví kůže, podporuje opalování a udržení barvy zdravě opálené kůže. A nezapomeňte, že posiluje imunitu. A také náš zrak.

Beta-karoten patří mezi antioxidanty, které neutralizují škodlivé volné radikály, chrání tělesné buňky (i ty kožní) před poškozením.

Kolik byste měli denně sníst beta-karotenu, aby to mělo smysl? Pomáhá proti rakovině? Může beta-karoten nahradit opalovací krém nebo jiný přípravek chránící před škodlivým vlivem slunce? Zeptali jsme se Ing. Ivana Macha, CSc., zakladatele Aliance výživových poradců ČR.

Může užívání beta-karotenu minimalizovat tvorbu melanomu nebo jiného kožního onemocnění?

Ani při užívání beta-karotenu z doplňků stravy nejsou povolena žádná zdravotní tvrzení o jeho preventivních účincích, vycházející z vědeckých podkladů. Výskyt kožních nádorů však může souviset i s dlouhodobým nedostatkem antioxidantů, jako je beta-karoten, zvláště tehdy, když je kůže pravidelně vystavována nadměrným dávkám UV záření.

A co konzumace potravin s větším obsahem beta-karotenu, nahradí používání opalovacího krému?

Opalovací krém bychom měli v zájmu ochrany naší pokožky využít při každém delším pobytu na slunci bez ohledu na druh konzumovaných potravin.

Ovlivňuje beta-karoten rychlost opálení? Dokáže snížit riziko spálení na slunci?

Beta-karoten pomáhá získat pokožce bronzový odstín, takže s opalováním skutečně pomáhá. Ke snížení rizika spálení jsou však vhodnější opalovací krémy s UV filtrem, protože jejich takzvaný ochranný faktor je nejméně 10krát vyšší než u betakarotenu.

Hraje roli kombinace beta-karotenu s vitaminy C a E?

Přídavek těchto vitaminů k beta-karotenu vždy znamená zvýšení či posílení antioxidačních účinků, protože vitaminy C a E jsou silnými antioxidanty.

Jaká je optimální dávka beta-karotenu, abychom co nejvíce ochránili kůži před slunečními paprsky?

Pro tento účel se doporučuje užívat nejvýše 15 mg beta-karotenu denně, což se považuje za zcela bezpečnou dávku napříč populací včetně kuřáků, považovaných vzhledem k užívání beta-karotenu za rizikovou skupinu. Například v jedné mrkvi o hmotnosti 100 g najdeme 9 mg a ve 100 g červených paprik 3 mg beta-karotenu.

Je beta-karoten ve formě potravinových doplňků vhodný pro každého?

Beta-karoten je barvivo, které se běžně vyskytuje v zelenině a v dalších potravinách (například v másle a játrech), takže s jeho konzumací není problém. V kvalitních doplňcích stravy bývá obvykle obsažený ve formě čistě přírodních extraktů například z mrkve.

Zdroje:

Související články