Stručný souhrn z článku

  • Jan Plecháč, kreativní ředitel sklárny Moser, klade důraz na respekt k historii a inovaci v designu.
  • Sklárna zaznamenala úspěch na Designbloku 2023, kde představila novou kolekci a získala ocenění.
  • Plecháč hledá inspiraci v přírodě a historii, aby sklárna Moser zachovala tradici a současně inovovala.

Tento souhrn byl vytvořen pomocí AI a je kontrolován redakcí.

Myslím, že bychom měli víc snít, řekl jste v jednom z rozhovorů. O čem dnes sní nový kreativní ředitel Moseru? Jsou sny růžové, nebo občas přijde noční můra, třeba že i tradiční značku ohrozí krize?

Někdy jsou růžové, jindy o něco méně. České sklářství prošlo těžkou dobou, ale jako noční můru to nevnímám. Ze své podstaty jsem převážně optimistou a ve všem hledám i to pozitivní. Mým hlavním úkolem je směřování značky. V poslední době jsem měl v hlavě (i v noci) především to, aby dobře dopadla účast na nedávné výstavě Designblok, kde jsme představili novou kolekci Duše lesa v rámci instalace Up.

Mezinárodní porota za ni Moseru udělila cenu v kategorii Nejlepší instalace výrobce. Levitující prezentace zaujala i návštěvníky, kteří sklárně zajistili Cenu veřejnosti. Vyplatil se kontrast ikonických produktů a minimalistického prostředí?

Kontrast je jedním ze základních pilířů naší nové vize. Mezi syrovým a uhlazeným, mezi historickým a současným, mezi „upovídaným“ a minimalistickým. Všechny tyto protiklady jsme na Designbloku demonstrovali. Výsledek doufám mluvil sám za sebe. Najednou bylo vidět, jak si věci mezi sebou rozumějí, jak to celé funguje.

Další váš citát zní: „Snažím se, aby vše, co vzejde z naší sklárny, mělo v sobě promítnuté příběhy.“ Jak moc je dnes potřeba se ohlížet do minulosti a respektovat ji a její příběhy?

Začnu odzadu. Respektovat bychom ji měli. Je naší součástí a můžeme z ní těžit. Moser má oproti jiným sklárnám výhodu, že ji má dlouhou a košatou. Čas jde kupředu a naše nové věci musí být současné. Historie by neměla být zátěží, ale výhodou. Moje prvotina, broušená váza Abyss, vychází z klasických moserovských technik ručního broušení.

Lasem do minulosti je i akvamarínová modrá. Vzal jsem barvu vytvořenou Leo Moserem v berlínských laboratořích koncem 20. let minulého století, ovšem použil jsem ji jinak a ve větším množství. Má proto hlubší odstín a stala se tím současnější. To je jeden z příkladů, jak pracovat s historií značky.

Odkud přišla inspirace?

Fascinuje mě free diving, kterému se ale nevěnuji. Obdivuji jej, zároveň mám k němu respekt. Inspirovaly mě bubliny stoupající při potápění vzhůru. Tmavě modrá připomíná podmořský svět, kam dopadá už jen málo slunečních paprsků.

Moser je členem společenství Comité Colbert, snaží se udržet a rozvíjet tradiční rukodělnou výrobu luxusních produktů. Není to nereálný cíl, když šikovné ruce mizí?

Mizí. To je hlavním důvodem, proč se snažíme (jako jedni z mála) proces udržet stále pod jednou střechou. Předat řemeslo a tradici dalším generacím. Článek byl redakčně krácen, celé znění najdete v novém vydání časopisu DŮM&ZAHRADA.

Chcete si přečíst další části rozhovoru o designu a skle?

  • Tajemství ruční výroby skla
  • Minimalismus, nebo klasika a ornamenty?
  • Sklárna Moser a tradice
  • Česká stopa skla ve světě
  • Kov, dřevo a sklo v životě designéra
  • Vnímání interiéru jako celku
  • Oblíbený styl a oblíbené sporty
  • Úspěšné projekty a ocenění

To vše a mnoho dalších informací a produktů najdete v únorovém čísle časopisu DŮM&ZAHRADA, které vychází 18. ledna.
Zdroj: Eva Nosková, Dům&Zahrada

Související články