Právě 21. března patří lesům, připomínáme si Mezinárodní den lesů. A také vašemu zdraví, protože vycházky v přírodě jsou prokazatelně ozdravující. Při této příležitosti připravili instruktoři Lesní mysli řadu praktických workshopů křížem po celé republice, přehled i kontakty najdete tady.

O čem je Lesní mysl? A proč vám bude svědčit?

Zdroj: Youtube

Jak lesy léčí

Pobyt v lese na hodně lidí působí veskrze pozitivně, i když přesně neví proč. Nicméně vlivem lesa na naše tělo se zabývají i vědci. Mimo jiné porovnávali procházky lesem a ve městě u mladých lidí.

Došli k tomu, že lesní prostředí podpoří tzv. kardiovaskulární relaxaci tím, že usnadní činnost parasympatického nervového systému a potlačí sympatický nervový systém. A kromě toho může lesní terapie účinně snižovat negativní psychologické symptomy.

Další užitečné informace o působení lesa na naše zdraví najdete například zde, včetně té, že už po 10 minutách v lese klesne krevní tlak, po 120 minutách se začne zotavovat imunita. Nebo tady.

Terapie ze země lesů

Terapie lesem si můžete užít čistě sami za sebe nebo s někým, koho znáte, anebo v rámci workshopů tzv. Lesní mysli s certifikovaným instruktorem. Lesní mysl u nás zpopularizovala Martina Holcová, která se inspirovala konceptem pocházejícím z Finska (autorkou je Sirpa Arvonen). A Finsko je rájem lesů a také nejšťastnější zemí na světě.

Procházky (workshopy) s instruktorem Lesní mysli lze stručně popsat takto: díky pobytu v přírodě a krátkým, několikaminutovým nefyzickým cvičením podpoříte duševní i fyzické zdraví. Potrénujete životní rovnováhu. Omezíte stres, načerpáte energii, zrelaxujete se. Současně posílíte pozitivní pohled na svět, což je dnes třeba jako sůl, a osobní rozvoj. Musíte mít jen odvahu klást si správné otázky a ještě větší při hledání odpovědí na ně.

Příklad cvičení pro vaše smysly

Zastavte se a sledujte své okolí. Při pozorování se zaměřte na svůj zrak, čich, sluch. Vyberte si jednu věc, která vás zajímá, a soustřeďte se na ni. Co vidíte, slyšíte, cítíte, vnímáte? Vyberte si jeden smysl. Jím vnímejte vybranou věc - zblízka, zdálky, poté i celou krajinu. Vnímejte své pocity. Pokračujte v cestě a zamyslete se, jaké to bylo - soustředit se.

Jana Tesařová, instruktorka Lesní mysli ze Zlínska, dodává: „V Lesní mysli se často pracuje s přírodninami - jednak představují smyslové podněty, jednak ve cvičeních ztělesňují různé věci (naše objevy, sny, plány, vize, věci, za které jsme vděčni, problémy, které potřebujeme řešit, a podobně). Jinými slovy: to, co bychom plánovali či reflektovali u flipchartu v nevyvětrané kanceláři, můžeme uvolněně a kreativně řešit i v přírodě.“

Přihlášení

My si vás zapamatujeme a můžete číst Dumazahrada.cz bez omezení.
Ještě nemáte účet? Registrujte se
Odemknout anketu
warning_fill
Hlasovat v anketě mohou jen přihlášení uživatelé.

Kdy jste byli naposledy v lese?

Do lesa chodím každý týden, alespoň jednou. 62 %
Nevím přesně, už to bude pár týdnů. 27 %
Vloni. 12 %

Zaujalo nás

V roce 2021 u nás vyšla kniha Lesní mysl (nakladatelství Eminent) a také vznikla stálá stezka Lesní mysli (arboretum ŠLP MENDELU Křtiny).

Zdroj: lesnimysl.cz, denik.cz

Související články