Vodoléčba svědčí téměř všem, tedy až na výjimky. Pokud jste zdraví, jen poněkud unavení a vystresovaní, hlídejte si jen teplotu vody ve vaně a také dobu koupele.

Co platí obecně

Koupel o teplotě vody do 36 °C spíše uklidňuje. Když si dopřejete vodu teplou mezi 36 až 38 °C, zrelaxujete především svaly. A ještě o pár stupňů více, tedy 38 až 40 °C se využívá zpravidla léčebně, u zánětlivých onemocnění. Teplá voda podporuje rozšíření cév, snížení krevního tlaku a zvyšuje obranyschopnost. Vodoléčba uvolňuje napětí po všech stránkách a dále působí podle toho, co do vany přidáte. Za optimální délku trvání se považuje 20 minut. A v tom lepším případě přidejte dalších 20 minut, kdy budete odpočívat, zabalení ve froté županu nebo velké osušce.

Olejíčky, bylinky, soli

Mezi osvědčené přísady patří esenciální olejíčky, různé soli a bylinky nebo květy. Například geraniová silice je vhodná na pocuchané nervy a bolesti nervového původu, hřebíčková slibuje antiseptické působení a celkové posílení, rozmarýnovou zkuste, když na vás takzvaně něco leze, jste hodně unavení nebo máte nižší krevní tlak. A na bolavé klouby a svaly je vynikající kamenný olej.
Jako na zámku si budete připadat ve vaně s květy růží. Často se kombinují s mořskou solí, také si růže můžete nasušit a naložit do soli do zásoby. Růže působí hojivě, svědčí pokožce, jistě ne nadarmo se používá i k běžnému ošetření pleti. A mořská sůl zase nabídne minerály.
Nebo zkuste čistě sůl z Mrtvého moře. Když v koupelně zhasnete a nikdo vás nebude rušit, můžete si připadat jako ve floating tanku, což byla před lety velice populární relaxační procedura. Kromě jiného je vhodná pro psoriatiky a ekzematiky. Výborná je i himálajská nebo epsomská sůl.

Do koupele lze přidat také bylinky nebo sůl. Do koupele lze přidat také bylinky nebo sůl Autor: Shutterstock

Suroviny z kuchyně

Když nemáte po ruce olejíček ani ošatku růžových lístků, vyjděte z toho, co najdete v kuchyni. Rozpusťte med v teplém mléce a směs vlijte do vody. Mléko podporuje ochrannou bariéru kůže a regeneruje, med hydratuje, hojí, vyživuje a čistí. Tohle spojení navíc uklidňuje, bude se vám lépe spát. Koupel s jablečným octem má svědčit unaveným nohám, údajně zabírá i na nehtovou plíseň. A odvar z bobkového listu uleví těm, které trápí vyrážky a bolí klouby nebo už řeší otoky.

Tip navíc: Kneippův chodníček

Pokud souhlasíte, že relax začíná od nohou, můžete vyzkoušet takzvaný Kneippův chodník. V domácích podmínkách k tomu stačí dva lavory. Do jednoho dejte vodu o teplotě asi 40 °C, do druhého chladnou o teplotě asi 10 °C. V teplé přešlapujte zhruba minutu, ve studené několik vteřin, celý proces několikrát zopakujte tak, abyste končili studenou. Budou-li lavory dostatečně velké a máte se kde chytit nebo se aspoň přidržet o stěnu, nabízí se přidat pár oblázků. Dobře si prokrvíte nohy, uvolníte kotníky, podpoříte látkovou výměnu, snížíte napětí. Rovněž se traduje, že tahle stará metoda má ulevit i při migrénách, to si ale musíte ověřit na vlastní hlavu.

Čtěte také

Akrylátová obdélníková vana Chrome slim, délka 150 cm, cena 9090 Kč

Čtěte také

Jak si vybrat vanu pro pohodlné koupání