Stručný souhrn z článku
- Od roku 2024 vzrostla výše rodičovského příspěvku na 350 000 Kč, ale zkrátila se doba jeho čerpání.
- Pro děti narozené od 1. ledna 2024 je rodičovský příspěvek vyšší, ale čerpá se max. 3 roky, pro starší děti zůstává nižší a na 4 roky.
- Nárok na příspěvek mají všichni rodiče s trvalým pobytem v ČR, nezávisle na nároku na peněžitou pomoc v mateřství.
Tento souhrn byl vytvořen pomocí AI a je kontrolován redakcí.
Rodičovský příspěvek u dětí narozených před 1. lednem 2024 zůstává i nadále ve výši 300 000 Kč. U dětí narozených od 1. ledna 2024 se výše příspěvku mění na 350 000 Kč.
Pokud se narodí dvě a více dětí současně, dostanou rodiče 1,5násobek původní částky. U dětí narozených před 1. lednem 2024 je to 450 000 Kč. A u dětí narozených od 1. ledna 2024 je to 525 000 Kč.
A co rodiče bez nároku na peněžitou pomoc v mateřství?
Některé ženy, typicky studentky, nezaměstnané a podnikatelky, nemají nárok na peněžitou pomoc v mateřství. Tyto ženy mohou čerpat rodičovský příspěvek od narození dítěte. Čerpat mohou maximálně 13 000 Kč měsíčně. V případě vícerčat je to 19 500 Kč.
Délka čerpání rodičovského příspěvku
U dětí narozených před 1. lednem 2024 zůstává doba čerpání rodičovského příspěvku 4 roky. U dětí narozených od 1. ledna 2024 jsou to maximálně 3 roky.
Rodiče mohou vyčerpat rodičovský příspěvek nejdřív za 7 měsíců – pokud za měsíc vyčerpají 53 910 Kč. U vícerčat je to 80 865 Kč. Obojí platí u letos narozených dětí.
Kdo má nárok na rodičovský příspěvek?
Nárok na rodičovský příspěvek mají všichni rodiče. Podmínkou je jen trvalý pobyt rodiče a dítěte v ČR. Rodičovský příspěvek se čerpá po ukončení čerpání peněžité pomoci v mateřství, pokud na ni mají rodiče nárok. Pokud nemají, čerpají rovnou rodičovský příspěvek. Příspěvek je vyplácen měsíčně.
Zdroj: uradprace.cz, mpsv.cz













