Stručný souhrn z článku

  • Od roku 2024 vzrostla výše rodičovského příspěvku na 350 000 Kč, ale zkrátila se doba jeho čerpání.
  • Pro děti narozené od 1. ledna 2024 je rodičovský příspěvek vyšší, ale čerpá se max. 3 roky, pro starší děti zůstává nižší a na 4 roky.
  • Nárok na příspěvek mají všichni rodiče s trvalým pobytem v ČR, nezávisle na nároku na peněžitou pomoc v mateřství.

Tento souhrn byl vytvořen pomocí AI a je kontrolován redakcí.

Rodičovský příspěvek u dětí narozených před 1. lednem 2024 zůstává i nadále ve výši 300 000 Kč. U dětí narozených od 1. ledna 2024 se výše příspěvku mění na 350 000 Kč.

Pokud se narodí dvě a více dětí současně, dostanou rodiče 1,5násobek původní částky. U dětí narozených před 1. lednem 2024 je to 450 000 Kč. A u dětí narozených od 1. ledna 2024 je to 525 000 Kč.

Zdroj: Youtube

A co rodiče bez nároku na peněžitou pomoc v mateřství?

Některé ženy, typicky studentky, nezaměstnané a podnikatelky, nemají nárok na peněžitou pomoc v mateřství. Tyto ženy mohou čerpat rodičovský příspěvek od narození dítěte. Čerpat mohou maximálně 13 000 Kč měsíčně. V případě vícerčat je to 19 500 Kč.

Délka čerpání rodičovského příspěvku

U dětí narozených před 1. lednem 2024 zůstává doba čerpání rodičovského příspěvku 4 roky. U dětí narozených od 1. ledna 2024 jsou to maximálně 3 roky.

Rodiče mohou vyčerpat rodičovský příspěvek nejdřív za 7 měsíců – pokud za měsíc vyčerpají 53 910 Kč. U vícerčat je to 80 865 Kč. Obojí platí u letos narozených dětí.

Kdo má nárok na rodičovský příspěvek?

Nárok na rodičovský příspěvek mají všichni rodiče. Podmínkou je jen trvalý pobyt rodiče a dítěte v ČR. Rodičovský příspěvek se čerpá po ukončení čerpání peněžité pomoci v mateřství, pokud na ni mají rodiče nárok. Pokud nemají, čerpají rovnou rodičovský příspěvek. Příspěvek je vyplácen měsíčně.

Zdroj: uradprace.cz, mpsv.cz

Související články