Zaoblené až baculaté tvary, překvapivě výrazné barvy a vedle nich i tradiční klidné tóny a návrat k 50. létům – tak by se dalo stručně charakterizovat designové dostaveníčko 2715 firem, které se milánského veletrhu zúčastnily.

Když nábytek přibere

Pořádně kulaté bylo nejen výročí. Viditelně se totiž zaoblily stoly, stolky, ale především sedací nábytek – křesla a pohovky pro nadcházející sezonu budou neuvěřitelně baculaté. Oblíbená tenká kovová podnoží v řadě kolekcí nahradily masivní nohy připomínající spíš kůly či torza sloupů. Jejich sošnou podobu podtrhl použitý materiál – dřevo, kámen, keramika.

Le Mura je redesignovaná pohovka, kterou vytvořil už v roce 1972 Ital Mario Bellini, jehož inspirovaly středověké hradby. Le Mura je redesignovaná pohovka, kterou vytvořil už v roce 1972 Ital Mario Bellini, jehož inspirovaly středověké hradby Autor: Tacchini

Nic není černobílé

Bílé, minimalisticky střižené interiéry se momentálně nenosí, designéři se inspirovali stylem 50. a 70. let minulého století. Některé z novinek se hodně probarvily – na syté paletě se objevily starorůžová, oranžová, žlutá, modrá, zelená. Ve většině případů se firmy ovšem přiklonily ke klidnějším tónům béžové, pískové, šedé či hnědé.

Variace na padesátky

Připomenout 50. léta se snažily také materiály, například čalounění z tvídů nebo sametů, velkoformátové koberce, často i hrubozrnné z juty. Bez ohledu na nedostatek plynu a ohrožení výroby je nejmódnějším materiálem čiré či lehce kouřové sklo. Krylo dvířka kuchyňských skříněk, knihoven, desky stolů. Některé firmy představily unikátní skleněné imitace přírodních kamenů.

Čtěte také

Vzor chevron se dá pojmout opravdu moderně.

Čtěte také

Parkety se vrací. Ale trochu jinak, než si pamatujete z dětství

Recepty na nejlepší kuchyně

Souběžně konaný veletrh EuroCucina ukázal, kam se ubírají trendy nejen v ulehčení vaření a péče o domácnost, ale i v kuchyňském nábytku, který v obývacích pokojích takřka mizí a s místností téměř splývá. Tím pádem ani v kuchyních nečekejte bílé linky, ty jsou většinou béžové a hnědé. Přesto se našly výjimky, které se rozhodly i pro výrazné barvy, například společnost Samsung představila v expozici projekt Bespoke Home.

Pokud to finance dovolí, neměl by podle současných trendů v moderní kuchyni chybět přírodní kámen, v podobě masivní pracovní desky nebo dokonale integrovaného dřezu.

Čtěte také

Čtěte také

Yakisugi: stará japonská technika je efektní a prodlužuje životnost dřeva

Ach, ti Češi!

Své novinky představily na výstavišti nebo přímo ve městě také české značky, které se mezinárodní akce už tradičně účastní. Společnost Ton uvedla mimo jiné kolekci 822 navrženou švédským studiem Claesson Koivisto Rune. Architekti vytvořili design založený na proporčních principech židle a křesla 811 vycházející z již nevyráběné židle A 811. Tu navrhl v roce 1930 Josef Hoffmann. Kolekce kombinuje tvarovanou překližku a ručně ohýbané masivní dřevo.

Firma Preciosa v Miláně rozehrála skleněnou symfonii, v níž propojila světlo, křišťál a hudbu. Instalaci Composition in Crystal navrhli kreativní ředitelé společnosti Michael Vasku a Andreas Klug.

Společnost Lasvit se pak prezentovala výstavou Sanctums, na níž předvedla osvětlení vytvořené novými talenty i světově uznávanými designéry Yabu Pushelbergem či Davidem Rockwellem.

Preciosa Lighting přilákala návštěvníky na unikátní kombinaci světla, křišťálu a 3D zvuku - instalace Composition in Crystal. Preciosa Lighting přilákala návštěvníky na unikátní kombinaci světla, křišťálu a 3D zvuku - instalace Composition in Crystal Autor: Preciosa Lighting

Globální zážitek

Po dvou letech improvizace a redukce dané covidovou pandemií byla letos patrná spokojenost i ze strany organizátorů. Až na výjimky vystavovatelé nezapomněli prezentovat udržitelnost výroby, použití moderních technologií a víru v ,čistější‘ budoucnost.

„Investovali jsme do kvality a ukázali touhu být vždy o krok dál, pokračovat v inovacích, zároveň vyprávět příběhy našich společností a výrobků. Doufáme, že tento ročník se stal impulsem firmám i samotnému městu Milán. Věřím, že všichni sdíleli naše nadšení, že jsme nabídli globální zážitek, v němž jsou důležité myšlenky a kulturní výměna,“ zhodnotila veletrh jeho prezidentka Maria Porro.

Tento článek jste mohli najít v časopisu Dům&Zahrada 8/22