Původním přáním majitelů pozemku bylo postavit obytnou roubenku, vedle které by stála druhá budova, určená pro technické zázemí. Z roubenky nakonec sešlo, ale dům, který byl postavený namísto ní, plně respektuje prostředí Jizerských hor, do kterého přirozeně zapadá.

Po dlouhé diskuzi dospěli zadavatelé a architekti ke společnému rozhodnutí neimitovat historické přístupy a roubenky, ale postavit moderní dům s využitím soudobých materiálů a detailů. Dům neměl vizuálně vyčnívat a zbytečně na sebe upozorňovat, měl respektovat charakter horského prostředí i přírody. Z těchto hodnot vznikl hlavní koncept obou staveb.

Zdroj: VLM

Jedná se o tvarově podobné, paralelně postavené budovy s odlišným vnějším vzezřením, konstrukčním řešením, vnitřním klimatem i standardem. Přesto k sobě patří. Přes mnohé odlišnosti spojuje obě stavby kromě tvarové podobnosti střídmost použitých materiálů a minimalistické provedení.

Pro každodenní shon i odpočinek

Hlavní stavba k bydlení byla vystavěna z klasického zdiva a obložena modřínovými latěmi. Jinak pravidelný obdélníkový tvar domu záměrně narušuje zapuštění prostoru u vstupu, a to z důvodu vytvoření zastřešení před velkými posuvnými okny v prostoru obývacího pokoje. Tento „chybějící“ prostor je kompenzován rozsáhlým vikýřem v horním patře, který nejenže v podkroví vytváří více místa, ale zároveň do něj přivádí hodně světla.

Rozsáhlé okenní prvky jsou prostoupené celou hlavní stavbou. Velkoformátová okna do interiéru přivádějí maximum denního světla a zároveň pohledově propojují dům s okolní přírodou. Nejvíce prosklený je centrální obytný prostor v přízemí, který sdružuje kuchyňský kout, jídelnu a obývací pokoj, který je obklopen velkoformátovými okny z celé jedné strany a poloviny protilehlé.

K setkávání v přízemí slouží také odpočinková místnost se vstupem do soukromé finské sauny, u které nechybí koupelna s ochlazovacím vědrem. Horní patro představuje klidovou část domu. Na jedné straně je pokoj pro hosty se samostatnou koupelnou a šatnou, na druhé straně je situovaný dětský pokoj s otevřeným krovem a vestavěným patrem, v prostřední části se pak nachází ložnice majitelů, společná toaleta, koupelna a šatna.

Barevná symbióza

Celým interiérem hlavní budovy se prolínají světlé barvy. Bílé stěny vkusně doplňuje přiznaný železobetonový strop a ve spodním patře také podlaha z litého teraca. Ve velké míře je zastoupeno také dřevo, a to nejen coby podlahová krytina ve druhém nadzemním podlaží, ale i v podobě kuchyňské linky s vestavěnými skříněmi a dalšího nábytkového vybavení.

Fungující symbiózu bílé, šedé a dřeva ještě povyšují efektní černé detaily, zasazené do interiéru v podobě rámů oken, spotřebičů, vodovodních baterií a sprchových hlavic. „Černě jsou nabarveny i kovové konstrukce jídelních židlí, svítidel a vypínačů,“ vypočítává Martin Vomastek z ateliéru Labor 13 a pokračuje: „Pro elegantní kontrast s dveřními křídly v drásaném dubu jsme zvolili také černé kování, konkrétně kliky TERRY od českého výrobce M&T. Kromě jejich kvalitního, léty prověřeného provedení, nám do interiéru smysluplně zapadal jejich hranatý, a přesto ergonomický tvar.“

Na pohled strohé linie klik TERRY ještě více podtrhují čtvercové rozety ve stejném barevném provedení. „Kliky TERRY i spodní hranaté rozety nesou speciální matný titanový povrch, který je nejen vysoce odolný vůči mechanickému poškození, ale navíc si i po mnoha letech každodenního kontaktu s rukama zachovává svoji barevnost,“ doplňuje Roman Ulich, ze společnosti M&T.

Stodola otevřená přírodě

Hlavní stavbu doplňuje druhá, která svým vzezřením připomíná stodolu. Neslouží však pro hospodářské využití, ale jde o zahradní domek s technickým zázemím. Budova je tvořena železobetonovou konstrukcí s otevřeným krovem a vestavěnou galerií. Zvenčí je obložená místními žulovými kameny. Ze tří stran je budova vybavena velkými vraty, kterými lze vnitřní prostor zcela otevřít, a tím jej až na rohové sloupy propojit s okolní přírodou.

„Přirozené návaznosti mezi vnitřním prostorem stodoly s exteriérem napomáhá dlažba, která plynule přechází v terasu mezi oběma stavbami,“ říká architekt Martin Vomastek a dodává: „Tato dlažba je tvořená stejnými žulovými kameny, jaké byly použité pro obklad stodoly.“ Prostor terasy je privátnějšího charakteru, od okolí je totiž částečně odcloněn stavbami. Koncepce lehce se rozbíhajících budov však zachovává průhledy do okolí. Součástí terasy je také historická studna, nedaleko domu pak vzniklo koupací jezírko.

Dokonalá harmonie celku

Záměr vytvoření příjemného rodinného zázemí a současně přirozeného splynutí moderních staveb s prostředím Jizerských hor se architektům podařil splnit dokonale. Důkazem jim je nejen spokojenost majitelů, ale také kladné hodnocení ze stran místních obyvatel. „Architektura je o souhře milionů detailů, které do sebe musí zapadnout, vzájemně harmonizovat, aby vše fungovalo, jak má. I proto jsme byli přítomni celému procesu výstavby – abychom měli pod kontrolou provedení všech technických i designových detailů,“ uzavírá architekt.

Technické údaje:

  • Rok realizace: 2017 - 2021
  • Zastavěná plocha: dům 124,6 m2, stodola 80 m2
  • Užitná plocha: dům 169 m2, stodola 88,8 m2
  • Konstrukce staveb: železobeton, zdivo
  • Fasáda: dům – dřevěný obklad, stodola – kamenné obložení (žula)
  • Střecha: hliníkový plech falcovaný
  • Okna: hliníková
  • Podlaha: lité teraco, dřevěná
  • Vytápění: podlahové, elektrokotel
  • Výrobci a dodavatelé: dodavatel interiérového vybavení – Bernt interiéry, dveřní kliky – M&T, kování TERRY, www.kliky-mt.cz
  • Architekt: Ing. arch. Martin Vomastek, Ing. arch. Eva Smolíková, ateliér Labor 13, www.labor13.cz
Labor 13 je atelier založený v roce 2007 architekty Martinem Vomastkem, Albertem Pražákem a stavebním inženýrem Jiřím Bardodějem. Poskytuje kompletní projektový servis od návrhu stavby a jeho interiéru až po prováděcí projekt a spolupráci při realizaci.
Spektrum činnosti zahrnuje projekty občanských a bytových staveb, návrhy interiérů, výstavních expozic a urbanismu menších celků. Kromě novostaveb mají zkušenosti i s projektováním rekonstrukcí a úprav historických a památkově chráněných objektů. Ve svých návrzích se snaží pochopit a zpracovat zadání investora, ale také vystihnout kontext stavby a její smysl v území.

Zdroj: Dům&Zahrada, Labor13