Stručný souhrn z článku

  • Reklamace nábytku může být specifická, například není nutné odesílat celý výrobek, pokud jde o vadnou část, a dopravu vadného zboží by měl zajistit prodejce.
  • Prodejci mohou požadovat odeslání celého nábytku i při drobných vadách, ale zákon neukládá tuto povinnost spotřebiteli a dopravu vadného nábytku musí zajistit prodejce.
  • V případě vady po montáži má spotřebitel právo na demontáž a montáž nového nábytku nebo proplacení nákladů spojených s tímto procesem.

Tento souhrn byl vytvořen pomocí AI a je kontrolován redakcí.
 
 
 

Odesílat celou komodu nemusíte

Pořídíte si velkou skříň, ovšem madlo jednoho šuplíku je vadné. Zdánlivě banální záležitost, kterou by měla hravě vyřešit reklamace. Jenže někteří obchodníci na vás mohou zkusit nemilý trik. „V reakci na reklamaci po vás prodejce chce, abyste rozměrnou skříň celou rozmontovali a zaslali mu ji na posouzení, stejně jako u každé jiné standardní reklamace,“ nastiňuje situaci Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. Nemusejí na vás však přicházet mdloby, skříň nebudete muset celou rozebírat.

„Zákon vám totiž neukládá povinnost odeslat prodejci zboží se všemi částmi, které pro vyřízení reklamace nejsou potřebné. Pokud by to po vás prodejce přesto vyžadoval, byť to pro nápravu vady není potřeba, jednalo by se o nepřiměřený požadavek ze strany prodávajícího,“ zdůrazňuje Hekšová. Takže v podstatě jde jen o trik, jak se vám pokusit znechutit snahu vůbec reklamaci provést, a není třeba s takovým postupem souhlasit.

Odvoz zajišťuje prodejce

Co ale dělat v případě, kdy povaha vady způsobuje, že je nepoužitelná celá skříň, a tudíž je demontáž a její odeslání prodejci opravdu potřeba? Můžete se dostat do situace, kdy po vás prodejce požaduje, abyste ji doručili, sám ovšem dopravu zajistit nechce. Na vlastní náklady shánět velké auto od souseda ani stěhováky ale opravdu nemusíte.

„Dle rozsudku Nejvyššího soudu nelze po spotřebiteli spravedlivě požadovat, aby sám zajistil přepravu věci o značné hmotnosti a rozměrech k prodejci,” ujišťuje Eduarda Hekšová. Zajištění dopravy je tak na prodávajícím. Jestli pošle vlastní zaměstnance, nebo objedná přepravní službu, už je na něm.

Řeší se i vady po montáži

Ovšem v některých případech i objednání přepravní služby může být ze strany prodejce chybným krokem. Jisté typy nábytku, třeba ten vestavěný, vyžadují, aby byly doma namontovány. Pokud se vada projevila po takové montáži, občanský zákoník prodávajícímu ukládá povinnost zajistit demontáž vadné věci a následnou montáž věci nové, bezvadné.

Zpravidla by tak měl dorazit pracovník způsobilý výrobek demontovat a odvézt. „Pokud by však prodejce i přesto objednal pouhý svoz skrze přepravní službu, i na to občanský zákoník pamatuje. Dává vám totiž právo demontáž provést a prodejci zase povinnost náklady s demontáží spojené vám uhradit,“ uzavírá Eduarda Hekšová z dTestu.

Co dodat závěrem? Každý problém má nějaké řešení. Ideální je, když se obě strany dohodnou a může vše probíhat podle práva. Pokud něco začne skřípat, nenechte se utvrzovat v tom, že něco musíte, protože prodejce zrovna nemůže. Podmínky reklamačního řízení jsou zpravidla dostupné na stránkách prodejce a výrobce, v klidu si je prostudujte a nenechte se odbýt.

Zdroj: Dům&Zahrada, dTest

Související články