Zájem místních lidí i návštěvníků ze všech koutů světa byl obrovský, počet prodaných vstupenek přesáhl 450 tisíc. Většina zájemců přitom automaticky mířila na gigantické výstaviště Fiera Milano Rho na kraji města, kde vystavovalo na 1 950 firem z 35 zemí, kterým pochopitelně vévodila Itálie.

Zdroj: VLM

A aby se v osmnácti obrovitých halách mezi 187 firmami neztratili, chodili jako podle kompasu s mobily v rukou, odkud je navigovala speciální mobilní aplikace. Případně se volně nechali unášet davem a občasnými výkřiky obdivu umocněnými hlavně záplavou citoslovců v čínštině.

Být viděn

Návštěvníci Milána si ale většinou nechali dostatek času také k prohlídce dalších expozic útržkovitě rozesetých v elegantních palácích a nejrůznějších industriálních prostorách. Nejlépe totiž funguje kontrast prvků, tedy designová moderna vložená do historických kulis středověkých klášterů, klenutých lodí chrámů, obrovitých neoklasicistních průchodů, nákupních pasáží a dlážděných náměstí.

Bylo to velkolepé divadlo už proto, že všichni byli pro tuto příležitost zvlášť elegantně oblečeni, neboť nepřišli jen hledat inspiraci a dívat se, ale také být sami viděni. Neboť kdo se ve městě vyhlášeném umělci vystupujícími na prknech opery La Scala jakož i neméně jasnými hvězdami fotbalových klubů AC a Inter Milán neukázal, jako by nebyl.

Druhé největší město Itálie z tohoto zájmu samozřejmě pěkně těží. Veletrh a jeho „fuori“ – tedy aktivity za branami výstaviště – jsou totiž přímo zodpovědné i za to, že provozovatelé ubytování si za jediný týden v roce přijdou až na 50 % ročních příjmů.

Styl a inovace

Pokud hledáte informace o tom, kterým směrem se ubírají nábytkářské firmy (což je podobný koníček, jako když jiný sbírá známky či třeba veterány), dobře víte, že na rozdíl od módy nejde v Salone del Mobile Milano ani tak o trendy, jako spíš o styl a inovace. Od doby, kdy se tato akce uskutečnila v roce 1961 poprvé – s cílem podpořit italský export nábytku a bytových doplňků – se toho paradoxně (kromě její prestiže) moc nezměnilo.

Vše stále určují velké lokální značky, ať už to jsou namátkou Gervasoni, Poliform, Minotti, Cassina, Moroso, Cappellini, Arflex, Zanotta, Tacchini, Calligaris či Kartell. Za jejich výrobky se přitom neskromně skrývají neméně slavná jména návrhářů jako Alberto Alessi, Paola Navone, Antonio Citterio, Rodolfo Dordoni či Carlo Bacci. Někteří přicházejí s unikátními nápady rok co rok, ale stále více produktů si je jaksi příbuzensky podobných…

Přehled zajímavých produktů

  • Svítící lampičky Luce Vase/Table Lamp firmy Serax stoprocentně přitáhnou pozornost a dodají domovu nenásilný dotek originality. Součástí jejich těla z matného skla je totiž i váza na květinu, kterou zespodu ozařuje LED světlo nenápadně zapuštěné do dřevěné základny. Lamp Twist
  • Kolik se toho poslední léta událo v konvenčním designu stoliček? Málo… To se snaží změnit umělec samouk Daniel Heilig s taburety Happens, jež překračují hranici mezi designem a uměním. Použil prvek zkosení, čímž tvar, linie a úhel dřevěných nohou dokonale zapadají do čalouněného sedáku. Adorno
  • Světla a foukané objekty sklárny Bomma ze Světlé nad Sázavou rozsvěcují milánské expozice pravidelně. Zvlášť když běží souběžně se Salonem i výstava Euroluce. Tam byla vystavena i závěsná svítidla Metamorphosis Pendant z broušeného křišťálového skla od Ronyho Plesla. Představují chytré technické řešení rozličných světelných seskupení, která mohou vyjadřovat různé nálady. Bomma
  • To, co vypadá jako moderní obraz, je ve skutečnosti radiátor Lana, který vyrábí společnost Antrax IT. Autorem designu je architekt Michele De Lucchi ze studia AMDL Circle. Radiátor je ze 100% recyklovatelného litého hliníku a nabízí řadu tvarových a barevných konfigurací kombinovatelných dohromady jako takový funkční patchwork, aniž by se snížil účinek tepelného komfortu. Antrax
  • Dřevěný paraván Cortina od Bottos Design Italia překvapivě vytváří až trojrozměrný efekt. Má na tom zásluhu kombinace kulatých a lineárních tvarů, jimiž prochází světlo jinak definovanými paprsky. Produkt navrhl sám majitel značky Sebastiano Bottos. Bottos Design Italia
  • Rose Chair je sametově měkké křeslo, které navrhl Masanori Umeda pro italskou Edru v roce 1990. Vypolstrované okvětní lístky sedáku jsou uchyceny na kovovém základu tak dokonale a nenápadně, že obstojí i ve zkoušce času. Křesílko už na první pohled přitahuje pozornost jako unikátní solitér – a přesto zůstává překvapivě kompaktní s odlišnými typy interiérů. Edra
  • Kulaté jako oblázky ohlazené říčním proudem jsou křesílka, sedátka, stolky, a dokonce i pohovka od značky Plust. Voděodolný zahradní nábytek z vysokohustotního polyetylenu kombinuje geometrickou dokonalost kruhu s vysokým komfortem sezení. Myishop
  • Na chodící rybě toho moc rybího není. Až na to, že pro její výrobu použil Isidro Ferrer valencijskou techniku vareta: proces vytváření trojrozměrného modelu pomocí dřevěných pásů ošetřených vodou. Podobná lampa vykouzlí úsměv a vytvoří náladu v jakýchkoli větších prostorách. LZF Lamps
  • Osvědčeným lékem proti stresu moderní doby je floating, při kterém se tělo v nádrži vznáší zdánlivě navzdory gravitaci. Zařízení Zerobody od společnosti Starpool umí navodit stejný pocit, aniž by se někdo musel svlékat nebo namáčet. Patentovaný systém nechá lidské tělo spočinout nad 400 litry teplé vody třeba během pracovní pauzy, včetně regenerace kognitivních funkcí. Starpool
  • Sporáky a odsávače par Victoria italské značky Smeg se letos oblékly do nových barevných kombinací. Kromě tradiční červené tak přibyla i zelená, modrá, oranžová a žlutá. Jednotlivé kousky rozjasnily výstavu EuroCucina zaměřenou výhradně na kuchyně a kuchyňské spotřebiče, jež letošní Salone doplňovala. Potten & Pannen

Salone del Marketing

A tak aby návštěvníky, prodejce a budoucí zákazníky zaujaly, musí vyčnívat už při své prezentaci. Ať už to je vyzdvihování zvlášť ekologické výroby, kombinování prezentovaných prvků s příběhy jiskřícími emocemi, používání futuristických materiálů a technik, nebo naopak návrat k těm zcela prapůvodním. A samozřejmě potahování i zcela běžných předmětů denní potřeby lesklými odstíny zlata či polepování blýskavými diamanty.

Není tedy divu, že se známý britský designér Jasper Morrison nechal jednou slyšet, že veletrh stále nesoucí trochu zavádějící název Salone del Mobile – tedy přehlídka nábytku – by se měl oficiálně jmenovat spíš Salone del Marketing.

Tento článek jste mohli najít v časopisu Dům&Zahrada č. 7/2024.

Zdroje: Dům&Zahrada

Související články